Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6043
Akcja Żonkile – pamiętamy! - INSPIRACJA
Zaznacz stronę

AKCJA ŻONKILE – DLACZEGO PAMIĘĆ JEST WAŻNA?      

Czasami niektóre doświadczenia z przeszłości są trudne i powrót do nich może wywołać uczucie smutku, ale wciąż wiele osób uważa, że o pewnych wydarzeniach warto i należy pamiętać. Przykładem takiego działania, które ma na celu zachować pamięć o bolesnych doświadczeniach, jest Akcja Żonkile. Akcja ta nawiązuje do wydarzeń II wojny światowej, kiedy ludność żydowska była prześladowana, a jednym z elementów gorszego traktowania było zmuszanie Żydów do mieszkania w gettach – wydzielonych częściach miast, w których panowały bardzo trudne warunki. Żydowscy bojownicy i bojowniczki mieszkający w getcie warszawskim nie chcieli zgodzić się na niesprawiedliwe prześladowania i pomimo trudnej sytuacji stawili opór. 19 kwietnia 1943 rozpoczęło się powstanie w getcie warszawskim i jest ono przykładem bardzo bohaterskiej i odważnej postawy. Założeniem Akcji Żonkile jest upamiętnienie powstania w getcie warszawskim. W ramach tej akcji wolontariusze i wolontariuszki 19 kwietnia każdego roku rozdają na ulicach Warszawy tysiące papierowych żonkili.

Także i my pamiętamy o 81. rocznicy powstania i już po raz czwarty w naszej szkole podejmujemy temat związany z obchodami rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim. W ramach lekcji etyki oraz historii nasi uczniowie i uczennice mają możliwość zapoznania się z historią tego wydarzenia oraz w formie warsztatowej przyswoić sobie związane z nim wiadomości. W tym roku nasi najmłodsi dzięki materiałom przygotowanym przez muzeum Polin mieli okazję obejrzeć animację „Było – nie ma – jest”, której bohaterką była Krysia, mierząca się ze stratą. Wykonaliśmy rozmaite zadania, w których staraliśmy się jak najlepiej zrozumieć, czym jest wielka czarna dziura i dlaczego nie warto za wszelką cenę od niej uciekać. Dowiedzieliśmy się więcej na temat kultury żydowskiej, porozmawialiśmy o Akcji Żonkile i o roli, jaką w naszym życiu odgrywa pamięć. Dzieci na koniec dzieliły się swoimi refleksjami, co dla nich było w tej lekcji najciekawsze, który jej element najbardziej je zainteresował. Uczniowie i uczennice ćwiczyli ponadto podejmowanie w rozmowie trudnych tematów, takich jak tęsknota, smutek, wspominanie, upamiętnianie. Dzieciom bardzo podobała się metafora czarnej dziury, jako pustki po tym, co utraciliśmy. Ale miały także swoje pomysły na to, jak poradzić sobie z uczuciem tęsknoty za tym, co się utraciło  Przywoływały przykłady ze swoich ulubionych książek, bajek i  filmów przedstawiających smutek, tęsknotę także w innych formach. Efektem wspólnych działań klas 1-4 był plakat, który możecie Państwo podziwiać na żywo w holu naszej szkoły. 

Świat jest jak ser szwajcarski pełen dziur – mówi w opowieści Spacer, pies Krysi.  Na lekcji cofnęliśmy się także w czasie o sto lat.  Wtedy to, jeszcze przed wybuchem II wojny światowej, Warszawę zamieszkiwało bardzo wielu Żydów, a kultura polska i żydowska przenikały się na każdym kroku. Dzięki opowieści dzieci zapoznały się z potrawami kuchni żydowskiej, a mianowicie pysznymi ciasteczkami o nazwie hamantasze. Próbowaliście już? Bo my tak! Przepis na nie znajduje się w pięknie ilustrowanej książce autorstwa Miezielińskich z Wydawnictwa Dwóch Sióstr pt: „ Daj gryza. Smakowite historie o jedzeniu”. Koniecznie skosztujcie!  Smacznego! 😊