Zaznacz stronę

 

Kryształ Wartości!

W ostatnim naszym poście mówiliśmy o ogólnie pojętej strefie dzieci w sieci. Dziś zapraszamy Was Kochani do lektury obiecanych treści  traktujących o tym, jak na nasz świat aksjologii wpłynęła pandemia. Bardzo istotnym tematem – i tu musze przyznać – moim ulubionym – stał się podejmowany szeroko w mediach podczas covid-19 temat wartości. Ten trudny dla wszystkich czas na nowo zmobilizował nas do zastanowienia się, co tak naprawdę jest ważne w naszym życiu. Wiele z naszych lekcji upłynęło pod znakiem rozmów na temat bieżącej sytuacji związanej z lockdownem i izolacją. Pojawiły się nowe obawy, z których najważniejsza to ta o najbardziej podstawowe kwestie typu: życie i zdrowie, przetrwanie, bezpośrednie dobra i wartości. Doświadczając wielomiesięcznej izolacji, uczniowie zdali sobie sprawę, że najważniejszą kwestią jest wartość wspólnoty, bycie z innymi ludźmi, przyjaźń oraz bliskość.

Sytuacja wymusiła na nas wszystkich konieczność podjęcia odpowiedzialności za cały świat w sensie globalnym, uświadomiła nam, że od mojego pojedynczego zachowania zależy to, czy wirus będzie się rozprzestrzeniał. Ciężar tej odpowiedzialności, spadł również na barki tych najmłodszych, którzy musieli w pewnym sensie szybciej dorosnąć, aby dojrzale zachować się w tej trudnej sytuacji. Uczniowie uświadomili sobie, jak ważne jest ich prawidłowe zachowanie, że nawet prowizoryczne, codzienne czynności, takie jak mycie rąk i noszenie maseczki, stały się kwestiami kluczowymi, które mają realny wpływ na przyszłość nas wszystkich. Pandemia doprowadziła nas do refleksji, że każdy pojedynczy człowiek tworzy ludzkość, stanowi o jej kondycji i jego czyny to czyny ludzkości.

Podsumowując, staraliśmy się akcentować na lekcjach tematykę związaną z tymi wartościami, które w obecnej sytuacji wydawały się najistotniejsze. Należały do nich  m. in. zagadnienia związane z:

– bezpieczeństwem

– zdrowiem

– życiem

– rodziną

– relacjami

– tolerancją

– akceptacją

– różnorodnością

– wzajemnym szacunkiem

– ponowną aktywizacją i reintegracja uczniów –  akcja Hogwart

– otwartością i chęcią zrozumienia innych, ich odrębnych od naszych historii, postaw i poglądów – akcja Żonkile

– szanowaniem cudzego mienia

– nienaruszaniem prywatności i intymności, umiejętnością mówienia „nie” i właściwego  reagowania, gdy ktoś namawia nas do czegoś, na co się nie zgadzamy, także w sieci. Umiejętnością szukania pomocy.

 

Powiedz, co myślisz !

Po powrocie z nauczania zdalnego przeprowadzone zostały ankiety dotyczące wartości.  Celem ich było zbadanie opinii uczniów na temat tego, co zmieniło się w naszym świecie wartości w wyniku pandemii. Niektórzy uczniowie pisali, że u nich nic się nie zmieniło – wciąż najważniejsze jest zdrowie, rodzina i szczęście (Ireneusz, lat 12). Pandemia zwiększyła wartość zdrowia i przyjaciół (Filip, lat 12). Ankiety były anonimowe, jednakże niektórzy postanowili się podpisać 😊 Ankietowani podkreślali, że zmienił się ich stosunek do edukacji, a mianowicie docenili fakt, że mogą chodzić do szkoły i się uczyć (Mateusz, lat 12). Uczniowie klas szóstych podkreślali w swoich wypowiedziach, że covid-19 pokazał im, że najważniejsza jest umiejętność cieszenia się każdym dniem, drobiazgami i faktem, że są wolni, mogą wyjść z domu (Michał, lat 12). Kiedyś liczyło się hobby i nauka, po pandemii na plan pierwszy wysunęli się przyjaciele i samorozwój (Kuba, lat 13). Rodzina nie spadła niżej w hierarchii, wciąż jest tak samo ważna, lecz na równi z nią stanęły teraz tak elementarne wartości , jak zdrowie i życie( Ania, Lat 12). Pandemia pokazała, jak łatwo jest to wszystko stracić.

Przed pandemią Po pandemii
1. Zdrowie rodziny 1.Zdrowie rodziny, życie
1.  Opinia innych 2.Samodoskonalenie się
2.  Kontakt z innymi 3.Samoakceptacja
3.  Podróżowanie 4.Dobra przyszłość
5.Dobre oceny 5. Przyjaciele, kontakt z innymi
6. Wygląd zewnętrzny 6. Radość z drobiazgów

 

See You Later Alligater czyli słyszymy się już wkrótce!

Pandemia dała nam porządną (życiową) lekcję. I nasi nauczyciele też 🙂 Mamy nadzieje, że sytuacja  w obecnym roku szkolnym będzie bardziej stabilna i uda nam się zaangażować uczniów na każdym poziomie edukacyjnym do pracy na rzecz naszej małej społeczności – do wolontariatu, samorządu, radiowęzła etc. W ten sposób przecież krystalizują się wyznawane przez nas wartości, a my zyskujemy jeszcze więcej tematów do rozmów i blogowej korespondencji. Propozycji (i marzeń;-) mamy nieskończenie wiele. Jedno z naszych marzeń właśnie się spełnia, gdyż możemy pisać dla Was bloga, do redagowania którego zapraszamy wszystkich, niezależnie od profesji. Gdyż jak wiadomo – wszyscy jesteśmy filozofami! 😉

dr Ania Trzcińska